Her kommer denne uges indlæg fra lokalavisen. Det kan også ses online her.
Det handler om naboskab. Om at få tingene til at fungere, selv om man ikke nødvendigvis har valgt hinanden. Der hvor jeg boede før havde jeg en fantastisk nabo, som var en stor hjælp, da jeg var alene med drengene. Det er ikke alle naboskaber, der er lutter lagkage, men med gensidig respekt kommer vi nok langt.
I denne uge hørte jeg i radioen et indslag om naboklager. Der er lavet et studie over naboklager og hvordan de blev håndteret. Essensen var, at mange af os ikke tør konfrontere naboen og vi derfor sender en formel klage i stedet for. Dette har ført til et nyt projekt, som skal uddanne naboer til at mægle i konflikter, så man undgår juridiske klager i nabostridigheder.
Når man bor tæt, som vi generelt gør på Vestegnen, så kan det ikke undgås, at vi bliver lidt irriterede over vores naboer. Det kan være, at din nabo spiller høj musik eller har venner over til fest til langt ud på natten hver fredag. Vi kan irriteres over larm. Det er klassisk, at nogle er mere lydfølsomme end andre, men også at vi hører naboerne mere, netop fordi vi bor tæt. Efterladenskaber fra dyr eller mennesker og svineri på fællesarealer er også et af de gentagene konfliktpunkter. Dertil kommer naboens dårlige - eller ulovlige - parkering eller hvad med lugtgener fra madlavning eller brændeovnen.
Det viser sig, at alle disse konflikter bedre kan løses, hvis man lige går til naboen og tager en snak. Generelt er vi bare mere konfliktsky og i stedet vælger mange at bruge klageinstanser, udlejer, kommunen, politiet og derefter går situationen jo tit i hårdknude.
Der er gode og simple råd til, hvordan man undgår at konflikten ender i en klage. Det er f.eks. at hilse på naboen. Sig hej, når du møder dem. Og spørg eventuelt ind til ting i deres hverdag, hvis de har fået ny hund, bil, udestue eller barn. Det hele tæller på pluskontoen, så det ikke opfattes som grænseoverskridende, når du kommer med din klage. Desuden er det selvfølgelig bedst at klage i begyndelsen af irritationen, i stedet for at gå og akkumulere vreden over naboen. Få det ud med det samme - så kan luften måske renses stille og fredeligt, uden at det skal ende i den formelle klage.
Vi kan sagtens selv gøre en indsats på vores egen opførsel. Sæt en seddel op i opgangen eller smid den i postkassen hos naboerne, hvis du ved, at du skal holde fest, der udløser larm. Vær med til at lave generelle regler og hold dig til dem. Må man først slå græs efter kl. 10, så lad være med at gå i gang kl. 9. Vi skal nemlig huske den gensidige respekt. Og helt basis handler det jo om, at tage hensyn og tænke på andre. Så tror jeg på, at vi kommer rigtig langt.
Vi har rigtig gode naboer til alle sider, hvor vi bor:) De fleste er ældre mennesker og de synes vores unger er søde og elsker når de kommer til Halloween og 'skræmmer' dem i deres udklædning:) jeg har selvfølgelig på forhånd spurgt om det er ok ungerne kommer. Det er det altid og de giver dem kæmpe slikposer selvom jeg har sagt, at de ikke behøver. Alle holder også lidt øje med hinandens huse når der holdes ferie:) Vi er så glade for at bo her.
SvarSlet@Mette - og det er jo præcis sådan det gerne skal være. Desværre er det bare ikke virkelighed for alle :-/ Kh. Birgitte
SletAltid respekt og pæn tale, så kommer man bare længst! Tankevækkende indlæg!
SvarSlet@Skøreliv - tusind tak :-) kh. Birgitte
Slet